יום שבת, 28 בדצמבר 2013

תלמידי כיתה ב'3 מציינים את יום הולדתו של חיים נחמן ביאליק

מאת: חלי פוריאן, מחנכת ב.3

פזמוניו הנהדרים של ביאליק מלווים אותנו מגיל הילדות. כולנו מכירים את "קן לציפור", "רוץ בן סוסי", "נדנדה", "בגינת הירק" ועוד שירים רבים ומפורסמים עליהם גדלנו. אך מלבד שירים, כתב ביאליק גם סיפורים לילדים.
ביאליק נולד ברוסיה. הוא התייתם מהוריו בגיל צעיר ועבר לגור עם סבו. סבו היה אדם דתי, ולכן קיבל ביאליק חינוך דתי בישיבה. כתיבתו של ביאליק הושפעה מן השפה של התורה.
כשהחליט ביאליק לעלות ארצה, קמה התרגשות גדולה ומיד נסלל בתל אביב רחוב על שמו. ברחוב זה בנה ביאליק את ביתו. היום משמש ביתו כמוזיאון לאישיותו וליצירותיו.
ביאליק תרם רבות לחידוש השפה העברית. הוא הכניס מילים חדשות ומחודשות ליצירותיו כמו: מטוס, גחלילית, מצלמה ועוד.
לביאליק לא היו ילדים משלו, אך חיבתו הגדולה לילדים ניכרה בכל פעם שפגש בהם.
ב-י' בטבת התרל"ג, נולד המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק.

יום השנה להולדתו הוא הזדמנות נהדרת להיזכר ביצירות שכתב ביאליק לילדים ולגלות יותר על האיש ועל פועלו.
במהלך חודש טבת, נחשפו תלמידי הכיתה לקורות חייו, פועלו ויצירותיו של ביאליק.
בחרתי להתמקד בכיתה בסיפור "התרנגולים והשועל".
קראנו את הסיפור בכיתה, שמנו לב לשפה המזכירה את שפת התורה, ביארנו מילים קשות, שכתבנו את הסיפור על פי התבנית הסיפורית ודנו על הלקח הנלמד מהסיפור.



הילדים מספרים:

יונתן, מאיה ועדי:
רצינו לדעת בן כמה היה ביאליק אילו היה חי היום. בקורות החיים שקראנו הופיע תאריך הלידה העברי של ביאליק. בשיעור חשבון למדנו על לוח השנה העברי ועל גימטריה. חישבנו את הערך המספרי של שנת הלידה שלו  (התרל"ג), חישבנו את הערך המספרי של השנה הנוכחית ומצאנו שההפרש הוא 140. כלומר אם ביאליק היה חי היום הוא היה בן 140 שנה.

סתיו:
פתיחת הסיפור "התרנגולים והשועל" הזכיר לי את הסיפור על בני יעקב שירדו למצריים כדי לקנות אוכל בשנת בצורת. באמת קראנו שביאליק הושפע מאוד בכתיבתו מסיפורי התורה.

אגם, עדי, ליאור, מאיה:
אנחנו החלטנו לשכתב את הסיפור "התרנגולים והשועל" כלומר לכתוב אותו במילים שלנו ולהכין הצגה. נפגשנו בבית של אגם אחה"צ והכנו הצגה. תוכלו לראות אותה בסרטון...



ינון, בר ועמית הוד:
 ביאליק השתמש בסיפור במילים שאנחנו לא הכרנו החלטנו לחפש במילון את פירושי המילים. הכנו רשימה של המילים הקשות ולפני שחיפשנו אותן במילון חשבנו מה יהיה הערך המילוני שלהן, למשל המילה "פיסחת" לא תופיע כך במילון אלא "פיסח".

ליאל, אביב ועמית:
אנחנו החלטנו לאייר "תמונה" מתוך הסיפור. בחרנו בקטע בו התרנגולים עוברים ביער עם שיבולת בפיהם, חוץ מהתרנגולת הפיסחת, והשועל אורב להם בין העצים.

שיר י:

אני למדתי מהסיפור שגם חלש יכול לנצח חזק אם הוא ישתמש במוח. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה