יום שיא בזה"ב- תשע"ב
ביום שני 26/3/12 התקיים בבית הספר יום שיא בנושא זהירות
בדרכים.
הרציונל
העומד מאחורי יום זה:
מטרתו של יום זה היא
התמקדות וחיזוק הנושאים הנלמדים במהלך השנה בנושא הבטיחות בדרכים והעלאת נושא חשוב
זה למודעות קהיליית בית הספר ע"י פעילות חוויתית ורב גונית כאשר ההתנסות הינה
מעשית ושונה מלמידה בכיתה.
עצם ההתנהלות של מספר
רב של ילדים בו זמנית,יש בה סממנים לא מעטים הדומים להתנהלות בדרכים: כיצד להתנהל
במקום צפוף, איך לא להתנגש ולא לפגוע בהולכי הרגל (הילדים) האחרים- זוהי למעשה
הדמיה ותרגול של התנהלות בדרך בצורה כיפית ומהנה.
הפעילויות מאפשרות
לתלמידים ללמוד בדרך של התנסות יישום והפקת לקחים, דרכי שימוש בדרכים וההתנהלות
בהן, ציות לחוקים, הבנת משמעות סימנים וסמלים, פתרון בעיות במצבים מורכבים בדרך,
התמצאות במרחב ועוד.
התאריך הנ"ל
נבחר כי הוא היה קרוב ליציאה לחופשת פסח וכידוע, בחופשות יש נטייה לילדים להסתובב
יותר בדרכים.היה חשוב שהילדים יצאו לחופשה כאשר הנושא של בטיחות בדרכים נמצא
במודעות שלהם וחוקי ההתנהלות בדרך רעננים בראשם.
התלמידים התבקשו ביום
זה להגיע בחולצת בית ספר באחד מצבעי
הרמזור- אדום, צהוב, כתום, ירוק.
סדר יום:
7:30-8:00- קבלת
התלמידים-שירים בנושא זה"ב התנגנו בכריזת ביה"ס. כל ילד שהגיע חתם
על אמנת זה"ב. ילדי מועצת התלמידים הגישו עטים והסבירו לילדים מה עליהם
לעשות.
8:00-12:00- פעילויות
לפי שכבות.(פירוט בהמשך).
12:00-12:45- טקס
מסכם. בשעה חמישית (12:00 בדיוק) התקיים טקס מסכם במגרש הספורט.
פירוט
הפעילויות לפי שכבות:
גנים
לגנים ניתנו שתי
פעילויות. במהלך 4 השעות הראשונות הגיעו ילדים מכיתות ו' לחט"צ על מנת לסייע .
1.
קריאת סיפור "חיפזון
וזהירון"- כל ילד קיבל דף עם ציור מסצינה מהסיפור וצבע אותו.
לאחר מכן קראו שוב את הסיפור וכל ילד היה צריך לזהות את הקטע בסיפור
ששייך לדף הצביעה שלו ולעמוד בזמן המתאים.
2.
שרשרת זה"ב- הגננות
שוחחו עם הילדים על פתגמי זה"ב שונים. כל ילד בחר פתגם וקיבל רצועה עם הפתגם
שבחר. הוא קישט וצבע אותו ויצרו שרשרת(כמו בסוכות) ארוכה מכל הפתגמים לתלייה
בחט"צ.
כיתות א'
לכיתות א' ניתנו שתי
פעילויות:
1.
סדנת יצירה עם צלליות– אגדת
זה"ב- עם גינת בסוק בחדר מחשבים לפי הלו"ז הבא ובתיאום עם גליה:
8:05-9:15- כיתה א'2
9:25-10:35- כיתה א'3
10:45-11:55- כיתה א'1
2.
שרשרת זה"ב- המורות
שוחחו עם התלמידים על פתגמי זה"ב שונים. כל ילד בחר פתגם וקיבל רצועה עם
הפתגם שבחר. הוא קישט וצבע אותו ויצרו שרשרת(כמו בסוכות) ארוכה מכל הפתגמים לתלייה
בחט"צ.
במהלך 4 השעות
הראשונות הגיעו ילדים מכיתות ו' לחט"צ על מנת לסייע.
כיתות
ב'+ג'- תחנות בנושא זה"ב – שעה ראשונה+שנייה
עבודה
בתחנות בנושא זהירות בדרכים במגרש הספורט.
כל כיתה חולקה ע"י המחנכת ל-3 קבוצות.
לכל כיתה הוצמדו 2 מלווים מכיתות ו'.
כיתות ד+ה'-
תחנות בנושא זה"ב – שעה שלישית+רביעית
עבודה
בתחנות בנושא זהירות בדרכים במגרש הספורט.
כל כיתה חולקה ע"י המחנכת ל-3 קבוצות.
לכל כיתה הוצמדו 2 מלווים מכיתות ו'.
כיתות ו'-
מפעילי תחנות+ סיוע בחט"צ
ילדי כיתות ו' היו
מפעילי תחנות וסייעו בחט"צ באופן הבא:
שעה ראשונה+שנייה- סייעו
ילדי כיתות ו'1+ו'3
שעה שלישית+רביעית- סייעו
ילדי כיתות ו'2+ו'4
פירוט התחנות:
1. אמנות בזה"ב-
בתחנה זו 3 משימות (כל קבוצה אחראית על משימה אחת)
א.
כוכב נולד- חיבור שיר בנושא זה"ב על לחן מוכר.
הציוד: דפים+ כלי כתיבה.
ב.
עיצוב כרזה בנושא זה"ב.
הציוד: אל בד+ צבעים
ג.
המצאת תמרור מיוחד לביה"ס (אין כניסה לאיחורים, אין כניסה לליכלוך, כאן שומרים על כללי התנהגות וכ'ו)
הציוד: בריסטול+צבעים
2. חידונים בזה"ב-
בתחנה זו 3 משימות (כל קבוצה אחראית על משימה אחת)
א.
פתגמי זה"ב מבולבלים- הקבוצה מקבלת מילים של 5 פתגמי
זה"ב והם צריכים לסדר אותם ולכתוב את
המשפטים על דף.
הציוד: כרטיסיות מילים
מנויילנות, דפים, כלי כתיבה.
ב.
פענוח כתב סתרים בנושא זה"ב.
הציוד: דף עם כתב הסתרים,
כלי כתיבה
ג.
תפזורת זה"ב- מציאת מילים בנושא זה"ב בתפזורת
הציוד: דף תפזורת+
כלי כתיבה
3. תפילת הדרך- הכנת תליון לאוטו. צילום עותקים של
תפילת הדרך והדבקתם על בריסטולים בצורת מכונית,
יצירת חור וקשירת חוט עם חרוזים.
ציוד: עותקים של תפילת הדרך, עותקים של מכוניות, מחורר, חוט שפגט
חרוזים.
4. גלגל המזל- משטח עגול
שמסתובב על ציר, במרכז המעגל מחוג ועליו חץ. מסביב לו איורי תמרורים עם מספר לכל
תמרור. כל ילד מסובב את הגלגל וכשהוא נעצר על תמרור אותו ילד צריך להסביר את
משמעות התמרור. אם אמר נכון מזכה את קבוצתו בנקודות שהתמרור מעניק.
ציוד: הכנת הגלגל- 3 עמדות (מורות לאמנות).
5. כתיבה בזה"ב- בתחנה
זו 3 משימות (כל קבוצה אחראית על משימה אחת)
א.
נכון/לא נכון-אמירות בזה"ב ויש לכתוב האם נכונות או לא.
ציוד: עותק משפטים, כלי כתיבה.
ב.
קו זה"ב- נקודה זה"ב- העברת קו מנקודה לנקודה עד לקבלת ציור
בנושא זה"ב. חיבור משפט לציור.
ציוד: דפי נקודות,
כלי כתיבה
ג.
פירושי תמרורים- התאמת תמרור לפירוש המתאים
הציוד: דף מנויילן עם
20 תמרורים+ דף נוסף עם הפירושים שעליו מתאימים את התמרור לפי מספרו.
.
6. פינת איפור- איפור עם
סמלים של זה"ב
ציוד: איפור בצבעים שונים.
7. קליעה למטרה- קאפה עם
שלושה חורים בצורת עיגול (כמו רמזור). מסביב לכל עיגול הצבע המתאים ברמזור. שלושה
כדורים בצבעי הרמזור- יש לקלוע כל כדור לחור המתאים לו בהתאם לצבעים. חור אדום- 10
נקודות, חור צהוב- 20 נקודות, חור ירוק- 30 נקודות. הכנת 3 עמדות (מורות לאמנות)
8. שדה מוקשים- משימה
בשני סבבים- הקבוצה מתחלקת לזוגות. על המגרש מפוזרים חפצים. בן זוג אחד קשור
עיניים והשני צריך לתת לו הנחיות למעבר.
ציוד:
חפצים שונים, מטפחות קשירה.(3 עמדות).
רוב
התחנות (פרט לתפילת הדרך והאיפור) היו תחרותיות.
הזוכים בשקלול
הנקודות הם:
שכבות
ב'-ג':
מקום ראשון- ב'1
מקום שני- ג'4
מקום שלישי- ב'3
שכבות
ד'- ה':
מקום ראשון- ה'1
מקום שני- ד'2
מקום שלישי- ד'1
תודה מיוחדת לשכבת ו'
על העזרה ביום זה.
תודה למורות לאמנות
ולטל ברוקר שסייעו לי בארגון היום.
לימור דוכן- רכזת זה"ב
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה